Öppet brev till Sveriges politiska journalister

21 augusti, 2015  av Markus Odevall

Den politiska journalistiken i Sverige kantrar. Politik ersätts med person i jakten på snabba likes. Samtidigt är SD landets kanske mest populära parti just nu. Vi måste börja ta vårt ansvar för utvecklingen.

Yougov släppte igår en ny och mycket omdebatterad opinionsundersökning. En undersökning där Sverigedemokraterna får ungefär 25 procent av sympatierna. Mest av alla partier.

Man kan säga vad man vill om hur talande den undersökningen verkligen är för den allmänna opinionen. Men ärligt talat, spelar det någon roll? SD sitter redan på 13 procent av rösterna från valet 2014 och att flera undersökningar pekar på att de fortsätter växa.

Det som oroar mig allra mest är att vi är så många som verkar tappa fokus på politiken och sakligheten. Jag får jag en allt starkare känsla av att vi som skriver om politik blivit mer aggressivt personfokuserade. Både på andra och oss själva.

Vi skriver ledare och krönikor om hur vi själva och våra meningsfränder är mänsklighetens krona, medan granntidningens politiska skribent är den felande länken.

Vi lägger ut inlägg på Facebook om hur patetisk Stefan Löfven är och hur otroligt skön Fredrik Reinfeldt var.

Vi hyllar ledarskribenterna Alice, Karin, Per, Jonna, Ivar och Sakine. Vi rasar mot dumheterna Alice, Karin, Per, Jonna, Ivar och Sakine häver ur sig.

Vi twittrar om hur duktig Magdalena Andersson är och vilken utsugare Anders Borg var.

Kanske är det inte konstigt. Känsloladdade hyllningar och angrepp ger ju trots allt delningar och delningar är vad redaktionsledningen helst av allt verkar vilja ha.

På Eljester är vi också beroende av delningar. Det är trots allt det överlägset bästa sättet att få nya människor att upptäcka oss. Delningar betyder klick, och klick är knark. Så även för etablerade nyhetsmedier som behöver tjäna nya pengar.

Vad värre är, det är svårt att vara torr och saklig om man samtidigt vill bli gillad och delad.

Det är också svårt att skriva om ideologi och leverera lösningsförslag på komplexa politiska problem.

Kombinationen är ännu jävligare. Den kräver så oerhört mycket koncentration och eftertanke för att lyckas. Jag är osäker på om jag själv fixar det.

Alternativet? Jag tror inte att det är sunt för samhället att Sverigedemokraterna och deras anhängare oftare identifierar problem och levererar tydliga lösningar än vi andra. Särskilt inte när partiets program slår fast att problemen nästan undantagslöst är allt som inte är 100 procent svenskt in i benmärgen, själen och evigheten.

Jag är personligen helt säker på att det är mycket mindre än 13 procent av den svenska befolkningen som håller med Sverigedemokraterna om den vision de har för vårt gemensamma land.

Lika säker är jag på att det är mer än 25 procent av befolkningen som varken känner till SD:s vision eller de konstruktiva alternativ som finns.

Våra chefredaktörer hävdar att journalistiken behövs för demokratin. Om det ska finnas någon trovärdighet i sådana uttalanden krävs det att vi som berättar om politiken tar vårt ansvar – att vi  inser att vi är en del av problemet bakom opinionens utveckling. Allt är inte någon annans fel.

Tänk om vi la mindre krut på person och mer på politik och visioner?

Tänk om vi började lyfta fram fler lösningar och till och med ge egna förslag?

Tänk om vi använde spalten mer för att vägleda och förklara än för att få utlopp för våra aggressioner?

Tänk om det också syntes på andra ställen än på Twitter – inte gömdes undan på mediernas egna sajter och Facebook-flöden?

Det är dags att vi slutar upp med tramset och börjar fokusera på att göra våra jobb, på riktigt.

Markus Pettersson
@LexMarkus

Profilbild
Markus Odevall
Markus grundade och driver Eljester sedan 2014, samt utbildar framtidens digitala strateger i en ny utbildning i Piteå. Han har tidigare arbetat för bland annat Göteborgs-Posten, Stampen Media Group och World Association of News Publishers.
Hur får artikeln dig att känna?
  • Fascinated
  • Happy
  • Sad
  • Angry
  • Bored
  • Afraid
Vill du kommentera artikeln? Vi har tills vidare lagt ner våra kommentarfält och satsar i stället på att föra dialog i sociala medier via Twitter och Faceboook. Om skribenten valt att offentliggöra sina personliga kontaktuppgifter så hittar du dessa ovan.

Gillade du den här artikeln? Läs också: